Mode och kläder går hem hos de flesta och att starta sin egen klädbutik kan ge dig en ordentlig boost i ekonomin. Det gäller dock att använda rätt marknadsföring och reklam för att sprida ryktet om butiken. Här får du tips på hur du skapar en cool och inbjudande butik som kunderna kommer ihåg under lång tid!

Kläder och klädesvarumärken finns det gott om. Att skapa kampanjer, använda skyltställ och sprida profilreklam är bara några få tips du kan tillgodogöra dig. Men att lägga upp butikens innehåll och fixa till en snygg butik gör också att kunder blir mer intresserade när de går förbi och går in.

Mer tips på hur din klädbutik blir en succé

Hur din klädbutik är uppbyggd är viktigt för att kunderna dels ska trivas i den och dels ska kunna hitta rätt bland alla plagg. Låt inte klädbutiken bli för belamrad, det ger ett intryck av slarv och att kläderna är av dålig kvalitet. Även om du säljer billiga kläder vill kunderna få känslan av att de verkar dyrare än vad de är.

Om du just har startat upp en klädbutik eller kanske rent av designar din egen kollektion är det bättre att börja i mindre skala. Börja inte för stort, då riskerar du att både gå back och att stå med en butik där kläderna inte säljer.

Tema

Satsa på ett slags tema i butiken. Det ska falla som en röd tråd genom hela alltet så att kunderna känner igen sig och får ett signum av dig som inte liknar något annat märke. Faktum är att butikens och märkets signum är viktigare än själva kläderna. Idag finns så mycket olika kläder och så många olika varumärken att det är svårt att sticka ut. Då får du göra det genom marknadsföring istället. En typ av enkel marknadsföring, speciellt i början av din butikskarriär, är att ställa ut skyltställ som guidar kunderna rätt. De kan även finnas i butiken på ett kul och annorlunda sätt. Häng upp eller ställ olika skyltar i butiken, oavsett om den är stor eller liten.