Sökmotorjätten Google är nyckeln till framgång för många företagare. Oavsett vilken bransch du är verksam i påverkas dina affärer av hur väl du placerar dig på Google. Utan en bra placering i Googles ranking kommer det inte att drivas någon trafik. Som tur är finns det sätt att påverka din synlighet i sökresultaten.
Det är inte konstigt om du som egenföretagare inte har koll på termer som Meta Description, SEO och Title Tags. Att arbeta med sökmotoroptimering (SEO) för hemsidor är något av en specialkompetens, och det är också ett helt eget yrke. Om du vill kan du anlita någon för att knuffa upp din sida i rankingen. Men om du inte har budget till det finns det en hel del du kan göra själv.
Majoritet av användare klickar sig inte förbi första sidan av sökresultat på Google
Även om det kommer rapporter om att Microsoft utmanar Google med sin nya AI-tjänst är Google fortfarande världens största sökmotor. Det är där majoriteten av alla dina presumtiva kunder söker efter din tjänst – även om de ännu inte vet att det är just du som ska sälja dem det de vill ha. Ditt jobb är att få in din hemsida på den allra första sidan i sökresultaten. En förkrossande majoritet av användare klickar sig nämligen aldrig förbi Googles första sida med resultat.
Det kan vara klokt att försöka matcha innehållet på din sida med vad användare redan söker på. Google erbjuder verktyg för detta som kan användas för att analysera allt från köpbeteenden till politiska resultat.
Meta Description och Title får din hemsida att synas
Dina viktigaste verktyg för att optimera synligheten för din hemsida är Meta Description och Title. Meta Description är texten som syns direkt på Google under din hemsidas adressrad. Här ska du skriva ord som är extra relevanta för tjänsten du säljer och dessutom formulera dig på ett sätt som lockar läsaren att klicka på länken.
En hemsida är oftast en webbplats bestående av flera sidor. Alla sidor ska ha en titel som också kallas Title eller Title Tag. Titeln berättar inte bara för dina kunder vad sidan handlar om utan även för sökmotorn. Utan rätt ord i dina Title Tags kommer din sida inte kategoriseras rätt hos Google, och alltså inte nå de läsare som söker efter just dina tjänster.