Har coronavåren gett en boost till prepping influencers? Ja, det kan man lugnt säga. Numera är prepping ett hett ämne sedan allmänheten fick nys om vad som händer i en katastrof.

Criseq är en prepping butik och känner starkt av den ökade efterfrågan på preppingvaror. Här menar man att coronakrisen satte en rejäl boost på åtgången av varor som har med överlevnad att göra. Troligtvis beror det på att allmänheten själv fått provsmaka vad en kris kan innebära för ens eget hushåll, något som många välbärgade länder annars inte hade kunnat föreställa sig. Vi pratar inte bara om det beryktade toapappret – hela skafferiutbudet i affärerna var ett tag i katastrofläge. Säkert minns ni urplockade pastahyllor och tomma rader där konservburkarna brukade stå.

Efterfrågan på prepping prylar

Intresset för preppingprylar har minst sagt ökat. Många i branschen vittnar om en ökad efterfrågan på allt från stormkök, vevradio till frystorkad mat och andra förnödenheter. Vad allmänheten efterfrågar är olika, men ett ökat allmänt intresse för allt som har med överlevnad att göra är helt klart synbart idag. Coronaviruset vet inga gränser, men det betyder inte att folk av olika demografiskt ursprung efterfrågar samma saker. Däremot kan man se att preppingvaror generellt ökar markant (visste ni till exempel att den välbärgade delen av befolkningen efterfrågar ansiktsmasker som har en soft finish för huden, och liknande artiklar?).

Prepping influencers

En annan intressant observation är hur olika preppers blir influencers. Många gör en karriär på sociala medier där de lägger upp preppingtips, videos, tankar och idéer. Något som har blivit populärt bland allmänheten att följa.

Vanliga prepping prylar som dessa ”överlevnadsinfluencers” har är:

  • Vevradio
  • Frystorkad mat
  • Konserver
  • Powerbanks

Dessa prepping influencers har fått stort genomslag på internet och det finns en hel uppsjö av människor som på olika sätt når ut till allmänheten för att sprida kunskap och insikt om vad som behövs. En del av dem är redan kändisar och sponsrar olika preppingföretag med sina hudvänliga ansiktsmasker, men det får väl räknas mest som en parentes. De flesta andra människorna bunkrar upp med förnödenheter. Varor som gör att man kan hålla sig lugnt hemma i ett par veckor, till exempel.