Vi har hört talas om annonsering, direkt- och tv-reklam men eftersom sätt att ta in information ständigt ändras, ändras också sätten att marknadsföra. Det senaste är till exempel influencer marketing.

En influencer är en person som har gjort sitt namn till ett varumärke vilket innebär att personen sedan har stora möjligheter att påverka konsumenter. På så vis kan fler och fler företag använda sig av influencer marketing när de ska annonsera sina senaste nyheter på ett sätt som gör att de når ut till önskade målgrupper.

YouTubers når rätt målgrupp

Influencers som syns på YouTube har haft många fingrar med i spelet när det kommer till att designa kläder. Therese Lindgren, Linn Ahlborg och Lisa Anckarman för att bara nämna några få, har skapat egna kollektioner för klädföretag. Dessa kollektioner har sålt som smör i solsken och efterfrågan är stor. Företag ser direkta resultat när de väljer att arbeta med influencers på det här sättet och de får ett marknadsföringssätt som blir relevant för kunden.

Mode för barn promotas av influencers

Kenza Zouiten var en av de första bloggerskorna som verkligen slog igenom och fick många läsare. Hennes primära nisch har sedan start varit mode och detta har inte förändrats. När Kenza fick sin son vidgades intresset för kläder och hon designade då en kollektion med barnkläder tillsammans med varumärket Kuling. Eftersom hennes läsare har följt henne under en längre tid kan hennes följare känna förtroende vilket gör det högst sannolikhet att de köper eller rekommenderar produkterna till andra tänkbara köpare.

Influencers designar inte bara kläder utan de kan även agera frontfigur för ett varumärke såsom småbarnsmamman Margaux Dietz är ansiktet utåt för Gina Tricot. Men varför är detta bra marknadsföring? I klädkedjans fall har det att göra med hur de har börjat sälja kläder för både mamma och mini, vilket gör att du kan matcha dina klädesplagg med ditt barns och Margaux rockar sina coola outfits tillsammans med sin son Arnold.