När du driver e-handel är det mycket viktigt att lyfta fram produkterna genom proffsigt tagna bilder. Detta eftersom kunden i hög utsträckning gör sina val baserat på just produktbilderna. Läs mer om det här!
Det råder stor konkurrens om kunderna på nätet, vilket innebär att det ställs höga krav på e-handlare att i största möjliga mån sticka ut ur mängden. Oavsett vad som säljs i webbutiken gäller det att ordna med så bra produktbilder som möjligt för att locka kunderna till köp. Samtidigt innebär proffsiga bilder att produkten visas på ett korrekt sätt, något som ska komplettera beskrivningen. Det är viktigt att kunden får en bra känsla för både webbutiken och de varor som säljs där och produktbilderna spelar här en stor roll.
Ta hjälp av en fotograf
Det många företag upplever som ett problem är dock avsaknad av den kompetens som krävs för att ta riktigt proffsiga bilder. Självklart finns det hjälp att få och genom att anlita ett proffs att sköta produktfotografering kan ni ägna er åt andra delar av verksamheten. Det handlar inte enbart om att få till bra bilder på varje enskild produkt; en duktig fotograf lyckas ta fram så kallade ”lifestyle”-bilder att använda på hemsidan – och som dessutom kan användas för Instagram-inlägg och liknande.
”Enkelt uttryck kan man säga att varumärket avgör kundens val.” Skriver GP.
Kvaliteten på bilderna styr i allra högsta grad kundens beslut att handla. En dålig bild kan få kunden att helt avstå ett köp, medan en riktigt proffsig sådan istället kan leda till att kunden faktiskt handlar. Samtidigt gör bra bilder gott för byggandet av den ack så viktiga profileringen av varumärket.