Som företagare måste du arbeta med marknadsföringen av ditt företag på både kort och lång sikt. Det är klokt att använda flera metoder, då de ofta kompletterar varandra. Nyhetsbrev är både billiga och effektiva, särskilt om du skriver skräddarsydda mejl.

Hur kan du då skriva ett riktigt smart och skräddarsytt nyhetsbrev? Genom att personifiera brevet. Istället för att alla dina kunder får samma text, så har du individualiserat den utifrån köpvanor, ålder, intresse, yrke och andra preferenser. Du kan antingen skriva skräddarsydda brev på egen hand, vilket tar enormt mycket tid, eller så använder du en plattform för just skräddarsydda nyhetsbrev. På Rule kan du skapa och skicka nyhetsbrev som ser professionella ut och där du med några klick kan skräddarsy ett brev till dina kunder. Olika kunder får olika erbjudanden, men allt baseras på samma text. Ett smart sätt att konvertera nyhetsbreven till fler försäljningar.

Smarta och skräddarsydda nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en marknadsföringsmetod som passar så gott som alla företagare, oavsett om du säljer till vanliga konsumenter eller företag. Att ha en lista med mejladresser är guld. Det är billigt, effektivt och du når dina kunder på en gång. Förutsatt att du skriver brev som de vill läsa. Det är orsaken till att fler och fler företagare satsar på skräddarsydda nyhetsbrev. Eftersom som så gott som alla erbjuder nyhetsbrev blir våra mejlkorgar snabbt fyllda med olika mejl. Då behöver ditt företag stå ut. Istället för att ge dina kunder information som du tycker är intressant och berätta om nya produkter och tjänster, så måste du erbjuda något personligt. Varje gång. Ditt nyhetsbrev behöver vara eller kännas som en ekonomisk vinst för kunden. Så att det finns en anledning att läsa mejlet och fortsätta att prenumerera på just ditt nyhetsbrev.

SEO

SEO betyder Search engine optimization. Det handlar om att använder flera metoder för att få din företagssajt att ranka så högt som möjligt på sökmotorerna. Ju mer trafik du får till din sida, desto större möjligheter har du att tjäna pengar. Med bra SEO får du fler relevant besökare. Sökmotorerna kommer skicka fler besökare till din sajt om det visar sig att de personer som surfat in på din sajt är där under flera minuter. SEO handlar om att optimera tekniken bakom själva sajten, driva organisk trafik med sociala medier och skriva smarta bloggartiklar. Du kommer förbättra både din SEO och försäljningen genom att:

• skriva smarta nyhetsbrev
• driva trafik genom sociala medier
• ha annonser på Google
• skriva relevanta bloggartiklar

Annonser på Google

Om du säljer produkter är det smart att också köpa annonser på Google. När en presumtiv kund söker på ordet ”barncykel” eller ”lampa vintage” så kommer just dina relevant produkter upp på sidan. De flesta personer väljer att klicka på någon av annonserna med bilder som kommer upp, istället för att skrolla ner på sidan för att gå in på en webbshop eller blogg.

Influencermarketing

Influencermarketing handlar om att samarbeta med en influencer som gör reklam för din produkt. En känd bloggare, YouTuber eller någon som har många följare på Instagram eller Facebook. Vilket medium som passar bäst beror på vad du säljer.